Wystawa poglądowa „Ostatni wolni ludzie na planecie”

7 sierpnia 2015 roku w Galerii „Kotłownia” w garwolińskim Domu Kultury odbyła się premiera wystawy poglądowej „Ostatni Wolni Ludzie na Planecie”. W zbiorze, który można było oglądać w dniach 7.08.2015-21.08.2015 w ośrodku kultury położonym przy ul. Nadwodnej znalazło się około 130 zdjęć wraz z szczegółowymi adnotacjami opisującymi przedstawiony problem. W premierze prezentacji wzięło udział około 30-40 osób. Wystawę otworzył opiekun Galerii „Kotłownia” Marek Banaszek, który przywitał zgromadzonych i wprowadził w problematykę spotkania. Przed przejściem do planowanego wystąpienia nastąpił szczególny moment wydarzenia: rozlosowanie wśród zgromadzonych egzemplarzu książki Magdaleny Krysińskiej-Kałużnej „Yamashta, czyli ten, który prawie umarł”. Autorka publikacji o kontakcie kulturowym w Amazonii – będącej pierwszą monografią dotyczącą ludności znajdującej się w dobrowolnej izolacji w języku polskim – przekazała ją specjalnie na poczet wystawy z myślą o uczestnikach sierpniowego spotkania w Garwolinie. Na pierwszych stronach książki znalazła się okolicznościowa dedykacja Krysińskiej-Kałużnej.

Kotlownia 1

 

Wystawa w Galerii „Kotłownia” wpisała się w cykl wydarzeń związanych z prawami ludności tubylczej, które miały miejsce w Garwolinie i Warszawie w dniach 7-10.08.2015 . Pomysłodawcami i twórcami wystawy byli Rafał Szymborski oraz autor tej relacji, czyli Damian Żuchowski, którzy wyselekcjonowali fotografie i opracowali merytoryczne opisy stanowiące treść prezentacji. W nadaniu estetycznego kształtu wystawie, w jej przygotowaniu oraz w kwestiach technicznych nieodzownym okazał się wkład garwolińskich animatorów kultury: Marka Banaszka oraz Agnieszki Wielgosz. Bez czasu poświęconego wydarzeniu z ich strony oraz zainteresowania jego organizacją sierpniowe wydarzenie w Garwolinie nie mogłoby się odbyć.

Kotłownia 2

Napisałem do tej pory o twórcach i organizatorach wystawy – warto podkreślić jednak, że w warstwie fotograficznej nasze zadanie ograniczyło się do selekcji i prezentacji tych zdjęć, nie my staliśmy za obiektywami aparatów, które uwieczniały poszczególne ujęcia. W tym sensie wystawa „Ostatni Wolni Ludzie na Planecie” nie była dziełem jednego artysty czy animatora kultury, a efektem rozproszonych wysiłków dokonywanych na przestrzeni bez mała stu lat przez ludzi reprezentujących różne środowiska , a przez to, wnoszących do prezentowanego problemu różne perspektywy i wrażliwości. Przechadzając się wolnym krokiem wzdłuż przygotowanych plansz uczestnicy spotkania mogli spojrzeć na zagadnienie okiem antropologa, podróżnika, dziennikarza, działacza organizacji pozarządowej i urzędnika państwowego. Przy tej uwadze należy podziękować tym autorom, a przez to i współautorom tej wystawy, jak np. Jeanowi-Pierre’owi Dutilleux i Erlingowi Söderströmowi, którzy osobiście wyrazili zgodę na zaprezentowanie ich fotografii ze spotkaniami z Indianami Zo’e i Korubo.

Kotłownia 3

Zaplanowane wystąpienie otwierające wystawę, o którym wspomniałem powyżej, stanowiła moja prelekcja. Jej zadaniem było przybliżenie problematyki wystawy czyli sytuacji i zagrożeń stojących przed ludnością znajdującą się w dobrowolnej izolacji oraz dokonanie na podstawowych przykładach prezentacji zestawionych w niej problemów. Na pięciu długich planszach uczestnicy mogli zapoznać się z sytuacją izolowanych Indian w Peru, Brazylii, Ekwadorze, Kolumbii, Paragwaju i Boliwii. Poznać los i perspektywy stojące przed nieskontaktowanymi społecznościami na Andamanach i w Papui Zachodniej. W prezentację włączono również dział historyczny opisujący skutki kontaktu dla ludów tubylczych na przestrzeni XIX i XX wieku; znalazło się również miejsce upamiętniające osoby oraz organizację szczególnie zasłużone w walce o prawa ludności znajdującej się w dobrowolnej izolacji.

Kotłownia 4

Całość wystawy była archiwizowana za pośrednictwem kamery, niestety, niespodziewana usterka sprawiła, że nagrał się tylko przekaz wizualny bez dźwięku, co uniemożliwi zamieszczenie pełnego obrazu wydarzeń z 7 sierpnia w Garwolinie. W przyszłości zgromadzony materiał przysłuży się jednak powstaniu dłuższego nagrania audio-wizualnego, z którym będzie można się zapoznać między innymi na łamach Serwisu Solidarnościowego Borduna.

Autor: Damian Żuchowski

Zdjęcia: Galeria „Kotłownia”- Dom Kultury Garwolin Kliknij i odwiedź strony Galerii „Kotłownia”

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuły i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s