Cztery wiadomości z Ameryki Północnej

1. Muzem i. Karola Maya nie odda indiańskich skalpów

Niemieckie Muzeum im. Karola Maya w Radbeul koło Drezna wycofało z ekspozycji pokazywane dotąd publicznie stare indiańskie skalpy, ale odmawia oddania ich przedstawicielom współczesnych amerykańskich Indian. Władze Muzeum twierdzą, że nie ma formalno-prawnych podstaw do zwrotu, bo trudno dziś ustalić z jakiego plemienia pochodzili oskalpowani Indianie. Tubylczy Amerykanie i wspierające ich organizacje wskazują, że ludzkie szczątki nie powinny zalegać w nieskończoność w muzealnych gablotach, a można by je przekazać np. reprezentującej współczesne rdzenne plemiona USA organizacji – Krajowemu Kongresowi Amerykańskich Indian (NCAI), którego przedstawiciele zajęliby się ich repatriacją i godnym pochówkiem. Trwają negocjacje w tej sprawie, prowadzone z Muzeum im. Karola Maya m.in. przez Indian Chippewa z grupy Sault Sainte Marie ze stanu Michigan.

Więcej: http://www.survivalinternational.org/news/10211

2. Śmierć Darryla „Babe” Wilsona

4 maja w Kalifornii zmarł dr Darryl „Babe” Wilson (1939-2014), nauczyciel, artysta, pisarz i gawędziarz z ludu Pit River, jeden z pierwszych kalifornijskich Indian, którzy uzyskali tytuł doktorski. W latach 70. Darryl „Babe” Wilson, wówczas młody aktywista działający w obronie tradycyjnych ziem swego ludu nad rzeką Pit River w północnej Kalifornii, prowadził piękną korespondencję z Indiańską Babcią Stefanią Antoniewicz (1895-1982) z Warszawy, jedną z inicjatorek Polskiego Ruchu Przyjaciół Indian. Jego poetyckie listy, kiedyś krążące w odpisach, a dziś dostępne częściowo także w internecie, były jednym z pierwszych źródeł, dzięki którym młodzi polscy indianiści poznawali piękno indiańskiego sposobu widzenia świata oraz publiczne, prywatne i duchowe życie jednego ze współczesnych Indian.

Korespondencyjna przyjaźń Darryla Wilsona z Indiańską Babcią i jej wnukami narodziła się w przedinternetowej epoce ręcznie pisanych listów jego wierszem przesłanym Babci przez wspólną znajomą ze Szwecji (gdzie Babe gościł na konferencji ekologicznej). Korespondencja ta urwała się nagle wraz ze śmiercią Babci w rok po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce, ale przetrwała i w naszym środowisku, i w pamięci Darryla Wilsona.

35 lat później, dzięki Internetowi i wspólnym znajomym z Najdłuższego Marszu 2, udało mi się odnaleźć dr Wilsona, nawiązać z nim kontakt i zostać jego znajomym na FB. Dzięki temu on u kresu życia dowiedział się, dlaczego urwał się jego kontakt z bliską mu Babcią z Polski i jaki wpływ miała jego pamiętna korespondencja z nią na kształtowanie się środowiska polskich indianistów. My z kolei mogliśmy poznać dalsze losy nietuzinkowej postaci z Kraju Indian, przyjaciela i nauczyciela naszych Nauczycieli.

Warto sięgnąć kiedyś po jego piękne i prawdziwe książki (zwłaszcza „The Morning the Sun Went Down”) lub choćby poczytać na jego profilu, jak ciepło i serdecznie wspominany jest dziś przez bliskich dr Darryl Wilson

Z pewnością zabraknie jego pobudzających wyobraźnię barwnych gawęd w indiańskich szkołach i spotkań przy wieczornych ogniskach z ludźmi zasłuchanymi w jego poruszające opowieści. Żal żegnać Kogoś, kto niejednemu z nas dawno temu przybliżył Świat Indian – tym bardziej, że jak mało kto umiał łączyć Mądrość, Piękno i Słowo.

3. Niemal 1200 tubylczych kobiet zginęło w Kanadzie na przestrzeni ostatnich 30 lat

To już oficjalne dane policji. W ciągu ostatnich 30 lat w Kanadzie zginęło lub zaginęło niemal 1200 tubylczych kobiet. Indiańskie i inuickie kobiety padają ofiarą śmiertelnej w skutkach przemocy trzy razy częściej, niż białe Kanadyjki. Zapewne jest to po części skutek sporego przyzwolenia społecznego na rasistowskie i seksistowskie zachowania wobec Indianek i Inuitek oraz uboczny efekt popularności erotycznych – uważanych za „niewinne” – wizerunków „indiańskich piękności”. Normy społeczne, które na taką sytuację przyzwalają (nie tylko w Kanadzie i USA), są zdaniem wielu tubylców pozostałością wywodzącej się z Europy starej kolonialnej praktyki i polityki, która wymaga potępienia, refleksji i przeciwdziałania.

Więcej: ww.theglobeandmail.com/news/national/rcmp-dont-deny-report-of-more-than-1000-murdered-missing-native-women/article18363451/

4. Onondagowie w Waszyngtonie

Ponad 50 Onondagów, w tym ich wodzowie i matki klanowe, przybyło do Waszyngtonu wraz z historycznym „Wampumem Jerzego Waszyngtona”, który dopiero drugi raz od 220 lat opuścił miejsce przechowywania go w Syracuse. Wampum jest świadectwem Traktatu z Canandaigua z 1794 roku, który zagwarantował Irokezom prawo do „swobodnego używania” ich ziemi. W ten sposób Onondagowie chcą wzmocnić 40-stronicową skargę do Międzyamerykańskiej Komisji Praw Człowieka na USA, które – odbierając ziemię i tworząc dyskryminujące przepisy – systematycznie ograniczają Irokezom możliwości korzystania z ich ziem i wód.

Petycja stwierdza, że od 1788 roku stan Nowy Jork odebrał Onondagom 2,5 mln akrów ziemi pomimo zawarcia przez nich z rządem USA co najmniej trzech traktatów potwierdzających irokeskie prawa własności. Onondagowie zachęcali do fotografowania wampumu i wrzucania zdjęć na Tweetera z komentarzem „In 2014 the ‪#‎OnondagaNation still seeks the justice promised by George Washington in 1790. @Barack Obama.” (W 2014 Naród Onondagów wciąż zabiega o sprawiedliwość obiecaną przez Jerzego Waszyngtona w 1790. Do: Barack Obama).

Więcej: http://westcoastnativenews.com/onondaga-nation-leaders-carry-george-washingtons-historic-wampum-belt-to-white-house-protest/

 

Opracowanie: Marek Nowocień

Wpisy ukazały się na Facebookowej stronie „Indianiści” https://www.facebook.com/groups/242130809257733/

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Kanada, Przemoc, USA, Wiadomości/Newsy i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s